Een hele korte week - 16-12-2018

16 december 2018 - Gzira, Malta

Vandaag een weekoverzicht over een hele korte, niet spannende week. Ik had toen ik maandag naar stage ging namelijk heel veel last van mijn keel en borst en ik kon niet goed (diep) ademhalen. Ik heb het 's ochtends zo aan Annie verteld en die vond dat ik goed moest opletten en rustig aan moest doen.

Na de boodschappen besloot ik dat ik beter toch naar de dokter kon gaan, het was dan wel niet meer zo erg als in de ochtend, maar nog steeds niet goed. Suzanne ging wel even mee zei ze, en gelukkig maar dat ze dat deed. Want pfoe wat hebben we lang gewacht, 2,5(!) uur verder was ik dan eindelijk aan de beurt. De dokter nam me gelukkig wel serieus en schreef een andere soort puffer voor, mijn eigen puffer moest ik in plaats van vier per dag in twee keer twaalf per dag in drie keer nemen. Ook moest ik van haar op dinsdag en woensdag thuis blijven om te rusten, donderdag was een feestdag dus die was sowieso vrij.
Dus wat doe je dan als goede medewerker als je thuiskomt? Dan stuur je je baas een berichtje met dat je naar de dokter bent geweest en thuis moet blijven om uit te rusten. De reactie die ik terug kreeg vond ik dan ook niet fijn of meelevend. 'Je mag morgen thuisblijven en je neemt de puffer woensdag maar mee.' Nou mooi niet dus, want alle twijfel die ik nog had over woensdag misschien gaan was toen weg. Dan kan ik heel koppig zijn hoor, dus Suzanne heeft dinsdagochtend het briefje van de dokter meegenomen en daaruit heeft Christine volgens mij begrepen dat ik woensdag echt niet zou komen. De meeting werd in ieder geval afgezegd (haha).

Op dinsdag heb ik niet zo heel veel gedaan, tenminste, dat ligt er maar aan hoe je dat bekijkt, want ik heb héél veel Pokémon gevangen ;)
Woensdag heb ik mijn lakens gewassen en een serie gekeken, donderdag was meer van hetzelfde.

Toen ik vrijdag weer op stage was ben ik de eerste vijf minuten twee keer aangesproken op mijn haar; het is te lang en als het in een staart zit hangt het nog te lang en er is nu een luizen-epidemie. Dus ik mijn haar maar in een knot gedaan om van het gezeur af te zijn (al blijft dat dus nooit langer dan vijf minuten zitten, want daar is mijn haar dus te lang voor), komt Leanne daarna aangelopen met haar haren los. Toen heb ik mijn haar gewoon weer in een staart gedaan en ik heb er niks meer van gehoord. Prima dat je er iets van zegt hoor, maar doe dan zelf niet het tegenovergestelde.

Verder hebben we vrijdag niet zoveel gedaan op stage, het was 'pyama-day'. Ik heb idee dat ze de dag dan niet goed genoeg gepland krijgen, want we hebben drie uur met de kinderen in de speelruimte gezeten, dat is veel te lang voor ze en dan gaan ze ruzie maken, waarna er weer op ze gemopperd wordt. In het normale dagprogramma zorgt Leanne altijd voor veel afwisseling, maar met dit soort dagen lijkt het haar niet zo goed te lukken.
A. was gelukkig wel héél blij om mij weer te zien. Ze wil graag bij mij zitten en als ze aan het spelen is komt ze om de zoveel tijd naar me toegelopen om te knuffelen, waarna ze weer verder speelt.

Zaterdag heb ik mijn was gewassen, en daarna niet meer zoveel gedaan. De laatste tijd krijg ik veel complimentjes van mijn sleep-tracker, terwijl mijn slaap echt minder goed is dan eerst. Ik slaap nu vaak rond 22.00/23.00 tot een uur of 3.00 en lig dan wakker tot 5.00, waarna ik weer in slaap val tot 7.30. Hierdoor ben ik overdag dus vaak moe en ben ik rond 16.00 écht even toe aan een middagdutje. Dat ging nu alleen niet, omdat ik niet precies wist wanneer we naar het centrum gingen om een cadeau te kopen voor secret santa op stage en daarna te gaan eten. Uiteindelijk heb ik volgens mij nog even geslapen en zijn we daarna met z'n drieën (Coralie, Suzanne en ik) even naar the body shop geweest. Daarna zijn we bij een Italiaans restaurant gaan eten en waren we rond 20.15 weer thuis. We konden niet te laat naar huis omdat Coralie best ver van Sliema vandaan woont en nog drie kwartier met de bus naar huis moest.

Vandaag was ik weer vroeg wakker en heb ik al veel gedaan! Ik heb alle schrijfopdrachten voor Nederlands tot nu toe gemaakt en het laatste taal-assessment gemaakt voor de buitenlandstage. Als je daar mee bezig bent merk je best wel goed wanneer je een fout antwoord invult, want de vraag daarna is echt een stuk makkelijker. Ik was halverwege dus al best bang dat ik hem heel slecht gemaakt had, en was dus heel verbaasd over mijn uitslag; C2-niveau!
Het systeem om taalkennis te meten in Europa ziet er zo uit (van laag naar hoog):

-A1 -> A1 -> B1 -> B2 -> C1 -> C2

Ik scoor nu dus op het hoogste niveau! Toen ik vertrok naar Malta was mijn gemiddelde B1, en ik had nou niet echt het idee dat ik erg verbeterd was. Op de afzonderlijke indicatoren ben ik zo verbeterd:

Grammatica: B2 -> B2
Woordenschat: B1 -> C2
Luisteren/spreken: B1 -> C2
Lezen: B1 -> C2

In plaats van dat we aftellen in weken, tellen we vanaf nu af in dagen! Nog 5/6 dagen voordat ik thuis ben, zaterdag telt half mee omdat ik dan nog maar heel kort hier ben. Ik kijk wel uit naar thuis zijn hoor, al kijk ik niet zo uit naar alles wat er in de kerstvakantie allemaal moet gebeuren.
Ik heb deze week maar een hele korte week: maandag tot 14.00 en woensdag ook maar tot 14.00, voor vrijdag hebben we met Christine afgesproken dat we tot 10.30 werken. Dan kunnen we de rest van de dag rustig inpakken. Eigenlijk hadden we graag vrij gewild, Leanne begreep dat wel maar Christine wilde dat niet omdat we dan het kerstfeest zouden missen.

Nu ga ik nog even van de rest van mijn *laatste* zondag hier genieten.

-Janneke

1. Ingrid Henst:
    16 december 2018
    De laatste zondag.... nog een paar dagen en dan ben je weer thuis! Fijn hoor, we kijken er allemaal naar uit dat je weer thuis bent en al jouw 'leven' in onze brouwerij brengt ;)
    Geniet nog maar van de laatste dagen, maak er een gezellige secret santa van en dan staan wij a.s. zaterdag op jou te wachten!
  2. Helmut Henst:
    17 december 2018
    Je laatste maandag ....... en morgen je laatste dinsdag en ga zo maar door tot zaterdag ochtend. Goede terugreis
  3. Rinske:
    17 december 2018
    Netjes hoor je resultaten van je taalassessment!
  4. Arianne:
    17 december 2018
    Zo, laatste weekje al weer? Waarschijnlijk mooie ervaring, maar ook weer fijn om naar huis te komen denk ik. Fijne laatste week en goede terugreis.
  5. El:
    21 december 2018
    Hoi Janneke,

Nog één nachtje in Malta.. en dan morgen huiswaarts. Een fijne terugreis toegewenst!

Groetjes, Elmi