Start van stageweek 2 - 4-9-2018

4 september 2018 - Gzira, Malta

Vandaag was onze tweede dag op de dreumesgroep, eigenlijk zijn dit twee groepen, maar Rosaria en Annie voegen deze eigenlijk altijd samen. De enige momenten waarop ze splitsten is tijdens het knutselen, elke groep heeft zijn eigen knutsels.

Ik vind de dreumesleeftijd heel leuk, en keek er ook naar uit om hier weer bij de jongere kinderen op de groep te werken. Tegen de oudere kinderen wordt door Leanne veel geschreeuwd op momenten dat ze uit de bocht vliegen, en zo houdt ze de controle. Ik heb gemerkt dat deze aanpak echt niet bij mij past, en ik het hierdoor soms lastiger heb om de hele groep rustig te houden. De peuters lijken het geschreeuw gewend te zijn geraakt, want dan luisteren ze meteen.
Annie en Rosaria doen dit niet, maar spreken kinderen vooral individueel aan en praten op een andere toon tegen de kinderen. Deze manier spreekt mij meer aan merk ik, zo heb ik het in Nederland op stage ook geleerd.
Ik heb er namelijk geen moeite mee om tien keer in een minuut tegen een dreumes te zeggen dat hij net als iedereen moet blijven zitten, en hem dan weer neer te zetten. Maar tegen de kinderen schreeuwen, daar voel ik me toch niet helemaal fijn bij.
Kleinere groepen peuters hier gaan wel goed, omdat er dan meer ruimte is om ze individueel/per twee te corrigeren, dit heeft met de hele groep (zo'n 11/12 peuters) geen nut, omdat voordat je de volgende hebt aangesproken de vorige weer verder gaat. Dit is ook niet de manier die ik in Nederland op stage heb geleerd/gezien.

Vandaag hebben we lang buitengespeeld de kinderen, dit vonden ze erg leuk. Bij het binnenkomen hadden we nog een uur voordat we weer aan tafel gingen. De tv speelde geen muziek af, en dus konden Rosaria en Annie geen liedjes zingen? De kinderen waren inmiddels niet meer te houden, die hadden al braaf vijf minuten op de bank zitten wachten, maar waren het inmiddels wel zat. Toen lukte het hun ook niet meer om de kinderen te corrigeren en ze op de bank te laten zitten, stiekem voelde het toch wel fijn dat het hun ook niet lukte vandaag. Gisteren had Rosaria namelijk aan ons gevraagd of wij met 8 dreumesen op de matten konden bewegen terwijl zij met één kind per keer ging knutselen, en verwachtte ze dat we dit minimaal een halfuur zouden doen. Je kan je vast al voorstellen hoe dat ging, zelfs peuters konden wij in Nederland niet een halfuur aan een stuk mee laten doen aan eenzelfde soort geleide activiteit, laat staan dat dreumesen dit dan wel vol kunnen houden. Hier heeft Rosaria achteraf niks meer over gezegd, maar vond ik op dat moment wel wat irritant.

Verder ging het vandaag wel goed. Ik vind het fijn om met Rosaria te werken, zij is zo'n vijf jaar geleden vanuit Italië hier komen wonen en spreekt dus geen Maltees. Daarom spreekt ze altijd Engels met de kinderen, en begrijp ik altijd wat ze zegt (ookal spreekt ze pas sinds vijf jaar Engels). Leanne, Annie en Rita spreken regelmatig Maltees met elkaar of met de kinderen, en dit is dan niet te volgen voor ons.

We staan de rest van de week ook nog bij Rosaria en Annie, vanaf dan zijn we volgens Leanne goed genoeg ingeleerd en kunnen we inspringen waar nodig. Al vraag ik me af hoe ze dat bedoeld, want we zijn met drie stagiaires, dus iedereen een vaste groep geven lijkt mij handiger, maar ja. We hoeven (nog) niet met Rita te werken, zij heeft nu jongere baby's erbij en helpt zelf vaak mee op de groep van Leanne als die slapen. Sommige van haar kinderen zijn nu ook over gegaan naar de dreumesgroep.
Binnenkort vind er sowieso een grote wissel plaats zei Leanne, veel van haar kinderen zijn dan drie en gaan naar kindergarten, dan komen er een aantal dreumesen bij haar op de groep, en stromen de baby's door naar de dreumesgroepen. Sommige kinderen zijn nu al aan het overstromen, zoals Asia naar de dreumesgroep, dit is wel heel goed voor haar. Vorige week huilde ze constant en wilde ze alleen maar bij Rita zijn, en nu ze twee dagen op de dreumesgroep is geweest kon ik haar zelfs haar eten geven en lacht ze bijna altijd.

Vandaag is het dinsdag, dus morgen is het alweer woensdag. En als het dan morgen woensdag is, is het daarna donderdag, en dan... weekend! Zaterdag vieren ze hier Il Vitorja (dag van de overwinning), en omdat dit dus in het weekend valt heeft stage besloten vrijdag te sluiten, en dat vinden wij natuurlijk helemaal prima.

Ik zal van de week vast nog wel iets schrijven om jullie weer op de hoogte te brengen, ik verwacht vrijdag of zaterdag, omdat ik donderdag tot 16:00 op stage ben en dan pas om 16:30 thuis ben en we daarna nog boodschappen gaan doen.

-Janneke